Webáruház termék feed kezelés - TradeMarket.hu

2021-10-01 / Szerző: Takács Miklós / Téma: Feed

Webáruház üzemeltetőként, tulajdonosként gyakran találkozhatsz a termék feed, termék XML kifejezésekkel. De mi ez egyáltalán, mire jó ez? Milyen változatai vannak? Honnan lesz megfelelő feed állományod? Most ezekre a kérdésekre keressük a választ, hogy webshop tulajdonosként naprakész lehess a témában.

 

Feed meghatározása

 

Nem könnyű egy egyszerű definícióként rögzíteni, hogy mit jelent az, hogy termék feed, most mégis megpróbálom. Egy olyan adatállományról beszélünk, mely a webáruházad termékeinek adatait (terméknév, leírás, url, árak, képek linkje, stb...) tartalmazza. Többféle fájlkiterjesztés lehetséges, de talán a leggyakoribbak az XML, CSV, ritkábban txt.

Önmagában a feed fájl persze nem csak termékadatokat hordozhat, tetszés szerint gyárthatunk akár rendelés feed - et is, mely az áruház rendelési adatait tartalmazza és valamilyen feldolgozó rendszer (pl.: készletkezelő rendszer) abból dolgozva naprakészen tartja a termékek készletszámát. 

Jó példa feed fájlra például a Google által használt sitemap fájl(ok) is. Ezek tartalmazhatnak termék - és kategória adatokat, képeket, márkákat, recepteket, szállásinformációkat, stb. De a feed terminológia alatt webáruházak esetén az esetek túlnyomó többségében mindig termékadatokat tartalmazó fájlra kell gondolni.

 

Mire jó ez a feed fájl?

 

Nagy termékszámú áruházak esetében (akár 50 - 100 ezer termék), de már pár száz termék esetén is szinte kizárólag feed fájlon keresztül, esetleg API - n (programozott direkt végpont a termékadatok lekérdezésére) történik a termékadatokat rendszerek közötti átadása. És ezzel meg is válaszoltuk: arra jó ez a feed fájl, hogy két / több egymással kommunikáló rendszer között ez lesz az az adat, amit vándoroltatni kell a hálózaton keresztül


Mondok egy példát: tegyük fel, hogy áruházadban 4000 termék szerepel különféle kategóriákban és tegyük fel, hogy ezeket a termékeket szeretnéd a Facebook Bolt lehetőségen keresztül hirdethetővé, megvásárolhatóvá tenni. 

Hamar kiderül, hogy 4000 termék manuális rögzítése és naprakészen tartása (árak, készlet) tulajdonképpen lehetetlen. Ezt természetesen tudja a Facebook is, így a katalógus feltöltésére automatikusan frissülő feed fájl megadási lehetőséget biztosítanak. Így már ez a 4000 termékadat akár kb. 2-3 perc alatt óránként is frissíthető. Így vásárlóid a görgethető termékeket tartalmazó facebook hirdetésekben jó eséllyel mindig aktuális termékadatokat mutatnak, illetve így nem, vagy nagyságrendekkel ritkábban történik meg az az eset, hogy egy már készleten nem lévő terméket is hirdetünk úgy, hogy a vevő meg sem tudja vásárolni. Azaz a hirdetésre kidobott pénztől is megment minket a feed - ek alkalmazása.

A TradeMarket.hu online piactér esetében is lehetőséged van megadni tetszőleges feed URL-t, amivel termékeidet egy kattintásra importálhatod TradeMarket fiókodba. Sőt, nincs kikötés rá, hogy mi a feed formátuma. Teljesen egyedi és tetszőleges feed formátumot is megadhatsz, ugyanis feed feldolgozó rendszerünk segítségével akár 1 nap alatt is el tudjuk készíteni a termékeidhez szükséges feed fájl olvasót.

 

Feed fájl generálás

 

A feed fájlokat természetesen valakinek le kell generálni. Ehhez az esetek többségében vagy egy programozó szükséges, vagy olyan szolgáltatás, aminek keretein belül biztosított a feed fájl generálása. Ilyen szolgáltatás például az előfizetéses webáruházak esetén elérhető termék exportálási lehetőségek, vagy WordPress áruházak esetén a WP Import All bővítmény, vagy esetleg egy egyedi fejlesztés.


A feed fájlok létrehozásánál egy kérdésre biztosan választ kell adnod annak a személynek, aki ezt elkészíti neked. Mégpedig a feed fájl formátuma (nem fájl kiterjesztésre gondolok). Egy feed fájl formátuma lehet természetesen tetszőleges, de vannak már a piacon ún. standard feed formátumok, amit a legtöbb webáruház rendszer ismer, ilyenek pl.: Facebook, Google Shopping, Instagram, E-mag, Árukereső, stb...

Minden feed fájl, ha két rendszer közti kommunikáció eszközének szánjuk, kell, hogy rendelkezzen egy egyedi URL - el, ami sosem változik. Ezen az URL a forrásrendszer mindig elérhetővé teszi a legenerált feed fájlt és a megadott időközönként azt újra és újra legenerálja, azaz az adatbázis alapján frissíti a termékek adatait.

A TradeMarket.hu online piactér esetében automatikusan részt vehetnek termékeid kampányainkban, melyek Facebook - on, Google - ben, TikTok - on és a legnépszerűbb árösszehasonlító portálokon  is megjelenhetnek. Rendszerünk ugyanis a termékeidből automatikusan legenerálja az említett rendszerek számára szükséges feed formátumot, így ezzel neked már nem kell foglalkoznod, minden automatikusan történik.